سرام-گرافیک

ارتباط نزدیک با مشتری

سید عبدالوحید موسوی

این روزها درگیر یک پروژه بازاریابی جدید هستیم که علیرغم اینکه خیلی شبیه به کار ماست ولی برامون خیلی چالش برانگیزه.نیرو ژنراتور همدان در زمینه تعمیر و نوسازی موتورهای الکتریکی فعالیت میکنه و فعالیت بازارایابی این مجموعه از نوع B2B هست این مجموعه برای راه اندازی تیم بازاریابی از ما کمک گرفت و ما رو استخدام کرد.بگذریم!!

میخام از یه تجربه جدید و حرفه ای براتون بگم که مربوط میشه به ارتباط داشتن با مشتری و شنیدن حرفهای مشتری . در کتابها ، سایتها ، سمینارها و همایشها اساتید بازاریابی ، خیلی به ارتباط با مشتری اشاره و تاکید میکنن ولی من میخام یه نمونه تجربی و تازه رو براتون تعریف کنم که قطعاً کسانیکه مثل ما درگیر بازارایابی هستن رو کمک میکنه.

بعد از اینکه ما با این مجموعه قرارداد بستیم 2 ماه فرصت داشتیم تا زیرساختهای بازاریابی رو براشون فراهم کنیم و عملاً این فعالیت ما هیچ نیازی به حضور در مجموعه نیروژنراتور نداشت . رفتار غالب در این موارد اینه که بریم و هر وقت کار رو آماده کردیم برای مشتری بیاریم و الباقی پولمون رو بگیریم ولی تجربه به من ثابت کرده که دوتا مشکل در این نوع رفتار پیش میاد

یکی اینکه ممکنه که شما دقیقاً متوجه درخواستها مشتری نشده باشید و با اتکا به تجربیات قبلی کارهای سفارش شده رو انجام بدید که این ریسک شکست پروژه و دوباره کاری رو بالا میبره چون به احتمال زیاد اون چیزی که مشتری توقع داشته این چیزی نیست که شما دارید بهش نشون میدید و 

دیگری اینکه این نوع رفتار نمیتونه به استمرار و استحکام رابطه با مشتری کمک کنه و بعد از اتمام پروژه ، مشتری همچنان اعتماد کاملی به شما نداره و همکاری راحت هنوز نشده و و اگر بخایم کار جدیدی برای این مشتری انجام بدیم باید تلاش و انرژی زیادی صرف کنیم ( البته نه به اندازه قرارداد اول ولی باز هم باید انرژی نسبتاً زیادی صرف کرد ) .

من به تجربه و بعد از سالها بازاریابی فهمیدم که بایدمتفاوت رفتار کرد و بعد از گرفتن سفارش سعی در نزدیک شدن به مشتری داشت و در طی صحبتهای دوستانه (فارغ از گرفتن سفارش یا بستن قرارداد) شناخت عمیق تری از شخصیت مشتری و خواسته هاش پیدا کرد . در مورد نیرو ژنراتور با اینکه نیازی نبود به مجموعه سر بزنم ولی 2 روز بعد از انعقاد قرارداد به صورت سرزده به این مجموعه مراجعه کردم و یک نشست دوستانه و صمیمی با مدیریت مجموعه داشتم که در خلال صحبتها از من خواستن تا در مورد هدایای تبلیغاتی شب عید فکر کنم و عیده ای بدم . و همینطور مشخص شد که برای مدیران کارخانه ها ست های میناکاری شده اصفهان با قیمتی حدود 400.000 تومان در نظر گرفتن که ما بعد از فکر کردن و بودن در محیط کار مشتری پیشنهاد دادیم تا ماکتهای چوبی زیبا و دست ساز از الکترو موتور ساخته بشه هم حکم تندیس رو داشته باشه و هم ست رومیزی.که با استقبال مدیریت مواجه شد و الان درحال تحقیق درمورد ساخت این ماکت و ساخت نمونه های اولیه هستی.

    

 

این ارتباط چندتا آورده برای ما داشت :

1- ایجاد حس اعتماد برای مشتری

2-گرفتن سفارش جدید

3-یادگیری ساخت ماکت از مراحل طراحی تا اجرا

4-آشنایی بیشتر با توانایی همکاران در شرکت

5-اضافه شدن محصول و خدمات جدید به مجموعه

6-جلوگیری از خروج پول از شهرمون( که خیلی خیلی هم مهمه)

پس لطفاً ارتباطات نزدیکی با مشتریاتون داشته باشد.

 

جهت رویت نمونه کارهای بیشتر ما اینجا کلیک کنید.