سرام-گرافیک

مدیریت ارتباط با مشتری

سید عبدالوحید موسوی

امروز میخام از یه درد مشترک بین همه کسب و کارها صحبت کنم . درد میتونه تو بخشهای متفاوتی از یک پیکر یا سازمان ایجاد بشه و اندازه و وسعت عواقبش بسته به این داره که این درد تو کدوم بخش ایجاد شده باشه . همه ما میدونیم که بخش بازاریابی یا فروش حکم قلب یک تجارت رو داره و اگه درد، ناشی از کم کاری پرسنل در این بخش باشه عواقب سنگینی برای اون تجارت داره . که بعضاً منجر به ورشکستگی هم میشه . همینطور همه مدیران میدونن که باید نظارت کامل رو بخش فروش داشته باشن تا بتونن بیشترین بازدهی رو از این بخش برداشت کنن ولی مشغله زیاد کار و سایر درگیریها و دغدغه های مدیران باعث میشه که از این بخش بی خبر بمونن و فقط به برگزاری جلسات هفتگی و گزارشاتی که سرپرست فروش ارائه میده بسنده میکنن ( و غالباً افراد مشغول در واحد بازاریابی و فروش افرادی هستند که عادت به بزرگ نمایی دارن ، پس خیلی آمارشون دقیق نیست و اوضاع همیشه اونطوری که دارن با هیجان گزارش میدن نیست) و همینطور کارکنان فروش بیشتر به صورت سهوی و گاها هم عمدی اطلاعات بدست اومده از مشتری ها رو فراموش میکنن و یا اصلا به نظرشون خیلی مهم نیستن . به همین خاطر بازاریابی در مسیر درستی حرکت نمیکنه و یه روزی چشم باز میکنن میبینن بله !!! باید کرکره ها رو بدن پایین و تعطیل کنن کاسبی رو . پس بهتره مدیرا دقت کنن که از این ناحیه ضربه نخورن . مجموعه ما میتونه به مدیرها و صاحبین کسب و کار کمک کنه که کوچکترین فعالیت های پرسنل بازاریابی و فروش رو تحت کنترل مستقیم بگیرن و به فعالیت هاشون جهت بدن . در پست های بعدی بهتون میگم چطوری !!!