قــارچ کــوهــستان الــونــد


یک کارخانه با سابقه 30 ساله با مدیریت آقای جنگجو که بر اثر آتش سوزی کل کارخانه از بین رفت . بعد از چند سال کارخانه بوسیله  آقای وفائی خریداری شد که ایشان قبلا مدیریت شرکت پاک فن بخار را بعهده داشتند .البته مدیرت ، بازاریابی  و فروش تولید دستگاه های صنعتی با مدیریت تولید مواد غذایی که زود هم از بین می رود بسیار متفاوت است.
سال 93 که مجموعه ما بااین شرکت آشنا شد،  خود مجموعه تقریبا طراحی لوگو را را داشت .آقای وفائی نمیخواستند که نام شرکت تغییر کند و چون اسم شرکت 3 کلمه ای و طولانی بود برند سازی و لوگو سازی بسیار سخت بود.
یکی از چالشهای ما همین بود .باید روی نامی کار میکردیم که هیچ استانداردی نداشت  و خودمان از لحاظ تکنیکی آن را قبول نداشتیم. حداقل میتوانستیم برای شروع روی لوگو کار کنیم وبا خلق یک کاراکتر ضعف لوگو را بپوشانیم و کاراکتر قوچ را خلق کردیم تا راحت تر در ذهن بماند.
طراحی برای قارچ سخت است چون بسیار تکراری و کلیشه ای شده است.برای همین ما از نام خود محصول برای ساخت کاراکتر استفاده کردیم. به 2 حیوان رسیدیم ، عقاب و قوچ. عقاب چون کاراکتر شرکت دیگری بود رد شد. قوچ ویژگی های زیادی داشت

1) حروف مشابه بین قارچ و قوچ که میشد یک شعار خوب برایش ساخت وحتی سوژه مناسبی برای ساخت تیزر .

2) قوچ حیوانی است که تصویر آن روی ظروف باستانی بسیار دیده میشود و همدان هم که یک شهر باستانیست .

3) هیچ شرکتی از این کاراکتر استفاده نکرده بود و یک نماد بکر بود .

به همین خاطر از قوچ انتخاب شد.از طرح قوچ هم در وکتور لوگوی مجموعه استفاده شد تا نمادش بروز تر شود.
چون این مجموعه میخواست که تولیداتش یک کار لوکس باشد ما رنگ بنفش را برای رنگ سازمانی این شرکت اتنخاب کردیم که یک رنگ پادشاهی است و طبق همین رنگ لیبل های مجموعه طراحی و چاپ شد.
برای بحث بازاریابی دنبال یه سری راهکار بودیم که یکی از آنها جذب یک بازاریاب و بنکدار قارچ در همدان بود . بااینکه تولید کننده نبود ولی یک مسئول پخش حرفه ای قارچ بود . با امتیازاتی که برایش قائل شدیم قبول کرد تا با مجموعه قارچ کوهستان همکاری کند. تعدادی بازاریاب خانم هم جذب شد تا بتوانند این پیام را به مشتریانمان برسانند که قارچ کوهستان حامی جمعیت توانیابان استان است ومشتریانمان نیز در این کار خیر شریک باشند. این بازاریابان ابتدا قرار ملاقات حضوری داشتند و بعد از آن تمام سفارشهای مشتریها از طریق تلگرام و به راحتی و بدون مراجعه انجام می شد.
بعد از 3 ماه بازاریابی دیگر نیازی به بازاریابی حضوری نبود و تمام مشتریان از طریق تلگرام که توسط یک نفر مدیریت و کنترل می شد ارتباط داشتند و سفارش می دادند. 
یکی از بزرگترین مشکل کارخانجات قارچ، تولید کنندگان خانگی هستند و چون هزینه های کارخانه را ندارند به تمام سوپر مارکت ها قیمت پایین تری را ارائه میدادند. با صحبتهایی که با 3 تا از بزرگترین کارخانه های تولید قارچ انجام شد، تصمیم گرفتند برای یک مدت کوتاه قیمتشان را خیلی پایین بیاورند تا بتوانند تولید کننده های خانگی را از بازار خارج کنند. این کار حدود 6 ماه انجام شد و بسیار اثر گذار بود و بیشتر تولید کننده های خانگی کنار کشیدند.
معمولا کارخانه های قارچ ، خاک پاستوریزه رااز بیرون میخریدند، کمپوست را از شرکت دیگری تهیه میکردند و فقط قارچ را تولید میکردند . ولی این مجموعه خاک پاستوریزه و قارچ  را خودش تولید میکرد و بخش تولید کمپوست را هم افتتاح کرد که برنامه افتتاحیه و فیلم برداری به عهده مجموعه ما بود . و بهمین منظور فیلم مستند از کل مجموعه نیز ساخته شد.
تمام زیر ساختهای مجموعه حاضر شده بود و حالا وقت تبلیغات بود. ما کار را با تبلیغات محیطی شروع کردیم . بجای هزینه های زیاد برای بیلبورد های تبلیغاتی ، از  تابلوهایی برای نصب در مکانهایی که محصول کارخانه را عرضه میکردند ساختیم . برای فست فودهایی که طرف قرارداد کارخانه بودند جعبه دستمال کاغذی و زیر سینی ارائه شد.(روی زیر سینی ها آموزش گویش همدانی چاپ شده بود که بازخورد بسیاری در فضای مجازی داشت).
 درحال حاضر این مجموعه بیش از 60 درصد تولید استان را پوشش میدهد.
این همکاری باافتخار همچنان ادامه دارد ...