این روزها درگیر یک پروژه بازاریابی جدید هستیم که علیرغم اینکه خیلی شبیه به کار ماست ولی برامون خیلی چالش برانگیزه.نیرو ژنراتور همدان در زمینه تعمیر و نوسازی موتورهای الکتریکی فعالیت میکنه و فعالیت بازارایابی این مجموعه از نوع B2B هست این مجموعه برای راه اندازی تیم بازاریابی از ما کمک گرفت و ما رو استخدام کرد.بگذریم!!
میخام از یه تجربه جدید و حرفه ای براتون بگم که مربوط میشه به ارتباط داشتن با مشتری و شنیدن حرفهای مشتری . در کتابها ، سایتها ، سمینارها و همایشها اساتید بازاریابی ، خیلی به ارتباط با مشتری اشاره و تاکید میکنن ولی من میخام یه نمونه تجربی و تازه رو براتون تعریف کنم که قطعاً کسانیکه مثل ما درگیر بازارایابی هستن رو کمک میکنه.
بعد از اینکه ما با این مجموعه قرارداد بستیم 2 ماه فرصت داشتیم تا زیرساختهای بازاریابی رو براشون فراهم کنیم و عملاً این فعالیت ما هیچ نیازی به حضور در مجموعه نیروژنراتور نداشت . رفتار غالب در این موارد اینه که بریم و هر وقت کار رو آماده کردیم برای مشتری بیاریم و الباقی پولمون رو بگیریم ولی تجربه به من ثابت کرده که دوتا مشکل در این نوع رفتار پیش میاد
یکی اینکه ممکنه که شما دقیقاً متوجه درخواستها مشتری نشده باشید و با اتکا به تجربیات قبلی کارهای سفارش شده رو انجام بدید که این ریسک شکست پروژه و دوباره کاری رو بالا میبره چون به احتمال زیاد اون چیزی که مشتری توقع داشته این چیزی نیست که شما دارید بهش نشون میدید و
دیگری اینکه این نوع رفتار نمیتونه به استمرار و استحکام رابطه با مشتری کمک کنه و بعد از اتمام پروژه ، مشتری همچنان اعتماد کاملی به شما نداره و همکاری راحت هنوز نشده و و اگر بخایم کار جدیدی برای این مشتری انجام بدیم باید تلاش و انرژی زیادی صرف کنیم ( البته نه به اندازه قرارداد اول ولی باز هم باید انرژی نسبتاً زیادی صرف کرد ) .
من به تجربه و بعد از سالها بازاریابی فهمیدم که بایدمتفاوت رفتار کرد و بعد از گرفتن سفارش سعی در نزدیک شدن به مشتری داشت و در طی صحبتهای دوستانه (فارغ از گرفتن سفارش یا بستن قرارداد) شناخت عمیق تری از شخصیت مشتری و خواسته هاش پیدا کرد . در مورد نیرو ژنراتور با اینکه نیازی نبود به مجموعه سر بزنم ولی 2 روز بعد از انعقاد قرارداد به صورت سرزده به این مجموعه مراجعه کردم و یک نشست دوستانه و صمیمی با مدیریت مجموعه داشتم که در خلال صحبتها از من خواستن تا در مورد هدایای تبلیغاتی شب عید فکر کنم و عیده ای بدم . و همینطور مشخص شد که برای مدیران کارخانه ها ست های میناکاری شده اصفهان با قیمتی حدود 400.000 تومان در نظر گرفتن که ما بعد از فکر کردن و بودن در محیط کار مشتری پیشنهاد دادیم تا ماکتهای چوبی زیبا و دست ساز از الکترو موتور ساخته بشه هم حکم تندیس رو داشته باشه و هم ست رومیزی.که با استقبال مدیریت مواجه شد و الان درحال تحقیق درمورد ساخت این ماکت و ساخت نمونه های اولیه هستی.
این ارتباط چندتا آورده برای ما داشت :
1- ایجاد حس اعتماد برای مشتری
2-گرفتن سفارش جدید
3-یادگیری ساخت ماکت از مراحل طراحی تا اجرا
4-آشنایی بیشتر با توانایی همکاران در شرکت
5-اضافه شدن محصول و خدمات جدید به مجموعه
6-جلوگیری از خروج پول از شهرمون( که خیلی خیلی هم مهمه)
پس لطفاً ارتباطات نزدیکی با مشتریاتون داشته باشد.
جهت رویت نمونه کارهای بیشتر ما اینجا کلیک کنید.