صحبت بیشتر مدیران کار و کسب حول محصولات ، خدمات و شغلشان حوصله شنونده را سر می برد.اشتباه بیشتر برندها همین است ،یعنی مشتری بالقوه(مخاطب) را مجبور میکنند برای درک محصولات و خدماتشان کالری زیادی بسوزانند.اگر میخواهید با عمق ماجرا آشنا شوید تصور کنید مادامی که مشغول صحبت درباره شغل ، محصولات و خدماتتان هستید مخاطب را مجبور به دویدن روی یک تردمیل کرده اید. او مجبور است در تمام مدت،این مقدار انرژی مصرف کند .فکر میکنید تا کی به حرفهای شما گوش کند؟
پس راه حل چیست؟
شما به عنوان مدیر برندتان باید بتوانید بسیار کوتاه و مفید و نهایتا در چند جمله مختصر کار و کسب خود را طوری به مخاطب معرفی کنید که برای او قابل فهم باشد و برای درکش نیاز به سوزاندن کالری زیاد نباشد.این معرفی همان بیانیه کسب و کار می باشد.دقت کنید که این بیانیه شعار یا تکیه کلام نیست. این بیانیه به آدمها کمک میکند تا بفهمند که چرا به محصولات و یا خدمات شما احتیاج دارند.
برای درک بهتر ماجرا بیایید سری به هالیوود بزنیم واز آنها تقلید کنیم. در هالیوود بیشتر وقتها پذیرفته یا رد شدن فیلمنامه به خلاصه یک جمله ای فیلم وابسته است.یعنی کل فیلم را در یک جمله تعریف کن!این خلاصه باعث فروش فیلمنامه میشود و تا اکران فیلم همچنان بکار میرود. و شما در تمام وب سایتها ، اپلیکیشن و شبکه های انتشار این فیلمها میتوانید قبل از دیدن و یا دانلود فیلم این خلاصه فیلمها را بخوانید.
چند مثال:
((یک دانش آموز خوب دبیرستان خصوصی که زندگی اش حول مدرسه اش می چرخید با مشهورترین و موفق ترین فارغ التحصیل مدرسه بر سر جلب توجه معلم سال اولی ها رقابت می کند.)) - راشمور
((ویل ترنر آهنگر با دزد دریایی عجیب و غریبی به نام کاپیتان جک اسپارو متحد میشود تا معشوقه اش یعنی دختر فرماندار را از چنگ متحدان سابق جک که حالا ارواحی نامیرا هستند ، نجات دهد.)) - دزدان دریایی کاراِیب:نفرین مروارید سیاه
((وارث بی کفایت،بی تجربه و کند ذهن کارخانه قطعات خودرو باید شرکت را نجات دهد تا دست خویشانوندان فریب کار جدید و شرکتهای بزرگ را از آن کوتاه کند.)) - تامی بوی
از اینجا بیانیه خودتو دریافت کن
۲ عامل تمام این خلاصه فیلمها را کامل و تاثیر گذار میکند :
- تخیل
- وسوسه
این خلاصه داستانها طوری هستند که خواننده میتواند قصه را تصور کند و این کار را وسوسه انگیز انجام میدهند که خواننده دلش می خواهد فیلم را ببیند .
بیانیه تک خطی کار و کسب شما هم باید همینطور طراحی شود.
این بیانیه به چه دردی میخورد؟
به خواننده مورد علاقه خودتان فکر کنید. توقع دارید در کنسرتش کدام آهنگ را برای شما اجرا کند؟به نظر شما او این آهنگ را تا به امروز چند بار اجرا کرده است؟ شما چطور؟ آن آهنگ را چند بار گوش داده اید؟ بله ستاره موسیقی بودن و تحویل گرفته شدن حس بسیار خوبی دارد ولی چقدربرای خواننده ، خواندن دوباره و دوباره و دوباره آهنگهایش سخت و خسته کننده است.بدتر اینکه هر بار جمعیت و مخاطب تغییر میکند و او باید این آهنگ را با انرژی و شوق اجرا کند.
این همان انضباط لازم برای موفق شدن است.
حرفه ای ها برای جلب رضایت مشتری و رشد برندشان هر کار لازمی را انجام میدهند. آماتورها پرچانگی میکنند و هر چه میخواهند میگویند و به جای ساخت آهنگ دلنشین کار و کسبشان فقط سروصدا ایجاد میکنند ولی حرفه ای ها اینطور عمل نمیکنند و فقط به فکر خدمت به مخاطبشان هستند.
بیانیه کار و کسب ما آهنگ پرطرفدار ما است و باید بارها و بارها و بارها و در همه جا تکرار کنیم تا مشتری ما به خاطر بسپارد و برای دوستانش تکرار کند.
ما برای رشد برند ، وفادارسازی مشتری و افزایش فروش برنامه بازاریابی یکپارچه و تخصصی در اختیار مدیـران پر مشغله کار و کسب ها می گذاریم.